Amíg egy gyermek eljut az első betű leírásáig nagyon sok, bonyolult idegrendszeri folyamaton megy keresztül. Amint megtanul járni egyre több minden kerül a keze ügyébe. Rájön, hogy nyomot tud hagyni a szobafalon, ha popsikrémet rak a kezére. Zsírkrétát fog marokra és a papíron körkörös mozdulatokkal firkákat rajzol. Kezdetben az egész teste benne van a mozgásban, a könyöke a levegőben, szinte a nyelvével irányítja a mozdulatot. Lassan már képes lesz kihúzni a fiókokat, felcsippenteni a földről leesett játékokat és ezeknek a spontán mozdulatoknak a végén el kezd megerősödni a keze. Már le tudja nyomni a kilincset, meg tudja fogni a filctollat, ecsetet 3 ujjal. A kirakósok, legódarabkák helyreillesztése, nyáron a krétarajzok az aszfalton elősegítik, hogy a szabályos ceruzafogás is kialakuljon.
A szabályos ceruzafogás azt jelenti, hogy a hüvelykujj és a mutatóujj vezeti a mozgást, míg a középső ujj segíti őket, alájuk dolgozik, tartja a ceruzát. A könyök már az asztalon pihen és csuklóból indítja a mozgást. Mindezek megvalósításához nagyon fontos a kinesztetikus érzékelés, megfelelő testséma, a szem-kéz koordinációja, finommozgások irányítása, a taktilis érzékelés érettsége. Ha bármely területen eltérés jelentkezik, az hatással lehet az írómozgás elsajátítására. Szerencsére a mozgásfejlesztő módszerek gyakorlása és célzott grafomotoros fejlesztés segíthet kiküszöbölni az esetleges hátrányokat, lemaradásokat. Mi magunk is sokat tehetünk gyermekünk egészséges írásfejlődésének kialakításáért, ha engedjük, hogy egyedül húzza le és fel cipőjét, ruháit. Sokat gyurmázunk, homokozunk, tésztát gyúrunk, a vizes ruhát csipesszel kiteregetjük, kölest, lencsét válogatunk, borsót fejtünk.